2015
Dropdown
Text Link

 Industrien

Nanohelikopteret Black Hornet

Et sted i et goldt ørkenlandskap surrer det svakt i to rotorblader så små at de knapt er synlige i lufta. Det kunne vært et stort insekt.  Det er et av verdens minste, operative helikoptre. Med seg bærer det sensorer som skal gjøre rede for situasjonen på bakken.

Når det oppdager noe som rører seg på baksiden av et hus, stopper det opp og henger et øyeblikk stille i lufta. Videokameraet tar opp bilder, og via datalink sender det informasjonen tilbake til operatøren. Han ser med en gang at det er barn som leker på gårdsplassen. Helikopteret snur og finner tilbake til operatøren med GPS.

Situasjonen er avklart.

 GPS

GPS-basert autopilot

2

nanohelikoptre per system

1.3 KG

 total systemvekt

1,6

km radiorekkevidde

25

 minutters flytid

LIVE

 video og bilder

 GPS

GPS-basert autopilot

2

nanohelikoptre per system

1.3 KG

 total systemvekt

1,6

km radiorekkevidde

25

 minutters flytid

LIVE

 video og bilder

Tok kontakt med FFI

I 2008 oppsøkte det lille selskapet Prox Dynamics i Asker FFI med en idé og et forslag til samarbeid. De ville utvikle det minste ubemannede helikopteret de kunne tenke seg for praktisk bruk i militære operasjoner. Et nanohelikopter som kunne være soldatenes ubemerkede, bevegelige kikkert. Det skulle se rundt hjørner og over hustak, uten at soldatene måtte risikere livet ved selv å stikke hodet fram.

– I dag er det ofte krig i
områder der sivile bor.
Det verste soldater
kan være
utsatt for,
er å risikere å skyte
uskyldige sivile.
Det ser vi spesielt i
Midt-Østen. Systemet vårt
sørger for at soldater kan
ta avgjørelser der og da,
basert på riktig informasjon,
og trekke seg ut eller
engasjere eventuelle fiender de
oppdager, sier Aguirre.

Sjef for forretningsutvikling i Prox dynamics

Ole Aguirre  fra Prox Dynamics.

– Vi har en uformell tone og det finnes ikke noe byråkrati som hindrer prosessen. Vi løfter telefonen, får kontakt med en gang og kan diskutere små problemstillinger som hvordan en rotor skal se ut og større ting som hvordan vi skal få ned vekten, sier Aguirre.

FFI har arbeidet med ulike aspekter av ubemannet luftfart siden 1990-tallet.

Da Prox Dynamics ville samarbeide om det lille helikopteret, var forskerne ved FFI lette å be. Forskerne visste hvordan de kunne bidra gjennom det etablerte trekantsamarbeidet. De tre kantene i modellen består av forskningsmiljøer, forsvarsindustri og Forsvaret.

Er med ut i skauen

Trekantsamarbeidet legger til rette for en ubyråkratisk prosess, som lar Prox Dynamics få sine nanohelikoptre klare for produksjon enkelt og kjapt.
 
God kommunikasjon kombinert med teknologiutvikling har vist seg å være en vinneroppskrift når målet er å få et skreddersydd produkt ut til forsvarsmiljøene så kjapt som mulig.

Et eksempel på hvordan vi samarbeider, er at vi er med på feltøvelser med ryggsekk i skauen om natta. Soldat, industri og forsker. Der skjer det magi.
– Aguirre, Prox Dynamics

Er med ut i skauen


Trekantsamarbeidet legger til rette for en ubyråkratisk prosess, som lar Prox Dynamics få sine nanohelikoptre klare for produksjon enkelt og kjapt.
 
God kommunikasjon kombinert med teknologiutvikling har vist seg å være en vinneroppskrift når målet er å få et skreddersydd produkt ut til forsvarsmiljøene så kjapt som mulig.

Et eksempel på hvordan vi samarbeider, er at vi er med på feltøvelser med ryggsekk i skauen om natta. Soldat, industri og forsker. Der skjer det magi.
– Aguirre, Prox Dynamics
For oss forskere fungerer trekantsamarbeidet veldig bra. Vi er ofte med Forsvaret ut, finner ut hvilke behov de har og formidler det til industrien.

 – Håkon Kløvstad Olafsen, FFI-forsker

Brukervennlighet er viktig

Systemet skal være autonomt for å gi operatørene som bruker det frihet til å tenke på viktigere ting enn å styre helikopteret.

Dette konsentrerer forskerne ved FFI og ingeniørene ved Prox Dynamics seg om framover.
Neste versjon av systemet skal være kraftigere, mer automatisert og dermed lettere å navigere.

– I 2015 jobbet vi og Prox Dynamics med å ta fram neste versjon av helikopteret, som skal få bedre flytid og bli bedre på andre måter. Vi forskere ser på hvordan det nye systemet kan utnyttes bedre, og hvilke muligheter vi får med mer prosesseringskraft om bord i farkosten, sier Olafsen.

Kjøpt av 16 land


Ideen har utviklet seg til et populært produkt for forsvaret i flere land. I begynnelsen av 2016 har 16 nasjoner, inkludert Storbritannia, USA og Norge kjøpt inn en versjon av PD 100 Black Hornet, nano helikopteret som bare veier 18 gram, og har en flytid på 25 minutter.